Pronalaženje prvih klijenata kao virtualni asistent može djelovati zastrašujuće. Vjerujte mi, prošla sam to! Kada sam prije više od četiri godine odlučila promijeniti karijeru i postati poduzetnica, najveće pitanje s kojim sam se suočila bilo je: “Kako ću uopće doći do klijenata?”
Danas dijelim savjete koji su pomogli ne samo meni, već i drugim virtualnim asistentima koji danas imaju uspješne poslove izgrađene od nule.
Počnite s bližom okolinom (ali pametno birajte)
Dva mjeseca prije službenog pokretanja VA posla, počela sam pričati s ljudima u svojoj bližoj okolini o tome što planiram raditi. Ovo nije bila samo neobavezna konverzacija – bila je to strateška gradnja odnosa.
Iako danas mnogi poduzetnici razumiju prednosti virtualnih asistenata, još uvijek ih je dosta koji nikad nisu čuli za taj pojam, posebno oni koji nisu aktivni na LinkedInu gdje se većina VA-ova nalazi.
Za najbolji početak obratite se:
- Prijateljima i poznanicima koji su i sami poduzetnici
- Ljudima povezanima s vlasnicima tvrtki kroz obitelj ili profesionalne krugove
- Stručnjacima iz industrije poput knjigovoða koji surađuju s više klijenata
Bit ću iskrena – trebalo mi je dugo kako bi roditeljima objasnila čime se uopće bavim, a oni ionako nisu bili moja ciljna skupina.
Pro savjet: Ne očekujte instant rezultate. Treba vremena da se stvari pokrenu, zato počnite s ovim razgovorima 1-2 mjeseca prije službenog pokretanja poslovanja.
Poslovna događanja - budite prisutni
Tražite meetupove, konferencije i networking događanja u svojem gradu gdje se okupljaju vaši idealni klijenti. LinkedIn meetupovi su posebno vrijedni ako ste već na platformi.
Ali evo ključnog dijela: budite selektivni. Ne pokušavajte prisustvovati svemu ili ćete se iscrpiti prije nego što uopće počnete. Odaberite maksimalno 2-3 događanja mjesečno i fokusirajte se na kvalitetne veze umjesto na količinu događanja koja ćete posjetiti.
Zapamtite, ljudi vas možda neće kontaktirati odmah nakon upoznavanja. Networking je dugoročna izgradnja kvalitetnih odnosa.
Portali za posao
Ne zanemarujte tradicionalne portale za posao poput MojPosao.hr. Kada vidite oglase za administrativne asistente ili marketinške stručnjake koji se poklapaju s vašim vještinama, ne dozvolite da vas uvjet “zaposlenik na puno radno vrijeme” zaustavi.
Umjesto toga, ponudite im VA rješenje. Istaknite prednosti:
- Nema troškova doprinosa (mirovinskog, zdravstvenog i poreza)
- Fleksibilnost povećanja ili smanjenja obima posla
- Pristup specijaliziranim vještinama bez dugoročnih obveza
Iznenadili biste se koliko je tvrtki otvoreno za ovaj pristup kada razumiju vrijednost ponude.
Savladajte LinkedIn (ali učinite to kako treba)
LinkedIn je moćan, ali zahtijeva strateški pristup. Ne možete samo objavljivati generički sadržaj o prednostima virtualnih asistenata i očekivati da ćete se istakneti iz mase.
Umjesto toga, fokusirajte se na:
- Dijeljenje specifičnih rješenja koja ste stvorili za klijente
- Isticanje mjerljivih rezultata koje ste postigli
- Objavljivanje testimoniala i studija slučaja klijenata
- Pisanje na svom ciljnom jeziku (hrvatski za lokalne klijente, engleski za međunarodne)
Poznajem kolegice koje su izgradile jake osobne brandove dosljedno dijeleći svoju ekspertizu. Kada mi treba stručnjak za prezentacije, odmah se sjetim asistentice koja bi to mogla odraditi, jer pokazuje svoje vještine kroz vrijedan sadržaj.
Ključ je dosljednost. Pripremite 1-2 mjeseca sadržaja unaprijed i zakažite ga za objavljivanje kako biste oslobodili vrijeme za druge aktivnosti. Na samom početku imat ćete dovoljno vremena za pripremu objava.
Razmotrite "cold outreach" (ako vam odgovara)
Priznajem – cold pozivi i mailovi nisu moj omiljen pristup, i nisam ih trebala jer sam održavala stabilan protok klijenata kroz druge kanale. Ali poznajem VA-ove koji su u tome uspjeli.
Ako odaberete ovaj put:
- Temeljito se pripremite – imate oko 30 sekundi da uhvatite pažnju u pozivu
- Stvorite uvjerljiv email s kratkim video predstavljanjem (ne duže od minute)
- Fokusirajte se na pokazivanje svoje osobnosti i energije, ne savršenstva
- Očekujte nisku stopu odgovora, ali znajte da čak i 2-3 odgovora od 100 poslanih upita može dovesti do vrijednih suradnji
Video savjeti za cold outreach:
- Koristite čistu, jednostavnu pozadinu (bijeli zid odlično funkcionira)
- Osigurajte dobro osvjetljenje tako da vaša energija dođe do izražaja
- Budite autentični – pustite da vide vas, ne isforsirano savršenstvo koje ne postoji
Uključite se u online zajednice
Društvene mreže, posebno Facebook grupe, mogu biti zlatni rudnici za stjecanje klijenata. Razmotrite pridruživanje:
- Be Your Own Boss (za poduzetnice – žao mi je dečki!)
- Virtualni Asistenti Hrvatska
- Poduzetnici Hrvatska
- Grupe specifične za industriju gdje se okupljaju vaši idealni klijenti
Strategija: Postanite osoba kojoj se obraćaju za korisne savjete. Čak i ako netko pita isto pitanje po 200. put, dajte promišljen odgovor. Ljudi pamte one koji daju vrijednost.
Ovaj pristup je doveo do kratkoročnih projekata i dugoročnih suradnje mnogim asistentima koje poznajem.
Istražite platforme poput Upworka
Upwork može funkcionirati, ali zahtijeva značajnu investiciju vremena i dolazi s rizicima. Konkurirate s tisućama drugih freelancera i budite spremni uložiti puno vremena kako biste dobili prvi projekt.
Ako idete ovim putem:
- Intenzivno se fokusirajte na izgradnju profila i portfolija
- Budite iznimno oprezni s projektnim plaćanjima
- Temeljito istražite recenzije klijenata prije prihvaćanja posla
- Očekujte da ćete uložiti puno vremena kako biste došli do kvalitetnih recenzija koje vode novim suradnjama.
Ako iz svijeta korporacije krećete u svijet freelancera spremite se na izazove. Kada ste radili za tvrtku, oni su se brinuli osigurati vam klijente. Sada to radite sami.
Zapamtite:
- Nisu svi potencijalni klijenti pravi za vas (i to je u redu)
- Niste ugovorili suradnju – nema ljutnje i panike, sve je dio izgradnje poslovnih odnosa i nije svaki klijent idealan za vas
- Dosljednost pobjeđuje savršenstvo svaki put
- Rezultati će doći – ponekad treba vremena.
Prije trošenja novca na fancy web stranicu, razmotrite ulaganje u:
- Radionici o određivanju cijena vaših usluga
- Edukaciji o komunikaciji s klijentima
Učenje kako se efikasno predstaviti vrijednije je od savršenih marketinških materijala.
Zaključak
Ne obeshrabljujte se ako pošaljete 100 emailova i dobijete nula odgovora, ili nazovete 20 puta i 4 puta vam spuste slušalicu. Ključ je upornost i kontinuirano poboljšanje.
Uspjeh kao virtualni asistent zahtijeva da zasučete rukave i radite. Nitko drugi neće izgraditi vaš posao za vas, ali ako uložite trud, pronaći ćete vaše idealne klijente – koji cijene ono što nudite.
Imate pitanja o pronalaženju klijenata ili temama iz područja virtualne asistencije? Slobodno mi se javite! Nove epizode Let’s VAlk podcasta izlaze svaki drugi četvrtak – pretplatite se na YouTube kanalu da ih ne propustite.