Virtualni asistenti i porezne obveze – ključni savjeti za legalno poslovanje

U novoj epizodi podcasta o virtualnoj asistenciji “Let’s VAlk” ugostila sam Ružicu Lalić-Novaković, knjigovođu s gotovo 30 godina iskustva, koja je s nama podijelila ključne financijske savjete za virtualne asistente. Najvažnije informacije sažela sam u ovom blog postu.

Obrt ili firma - što je bolje za virtualne asistente?

Kao budući virtualni asistent, jedno od prvih pitanja s kojim se susrećete je odabir pravnog oblika poslovanja. Ružica Lalić Novaković, s dugogodišnjim iskustvom u knjigovodstvu, jasno preporučuje:

"Ako ste te struke i ako imate ikakvog iskustva, ja uvijek predlažem obrt. Znači jednostavnije je za voditi, jednostavnije je vama funkcionirati."

Za većinu virtualnih asistenata, paušalni obrt predstavlja najbolji izbor. Obrt je često isplativiji zbog manjih troškova vođenja knjiga i jednostavnijeg načina poslovanja.

Treba li paušalnom obrtu knjigovođa?

Ovo pitanje muči mnoge, ne samo na samom početku poslovanja. Iako virtualni asistenti koji rade s dokumentacijom već imaju određeno znanje, Ružica naglašava:

"Dobro je imati nekoga koji je backup. Znači, morate imati nekoga koji će vam pomoći, pogurat vas."

Ako tek počinjete, preporučljivo je barem inicijalno savjetovanje s knjigovođom. Sat ili dva savjetovanja mogu vas usmjeriti na pravi put i spriječiti potencijalne probleme u budućnosti.

Godišnje obveze paušalnih obrtnika

Kao paušalni obrtnik, vaše osnovne godišnje obveze uključuju:

  1. Vođenje knjige prometa – evidencija naplaćenih računa
  2. Predaja PO-SD obrasca – do 15.1. za prethodnu godinu
  3. Plaćanje mjesečnih doprinosa – iznos im se mijenja svake godine i povećava
  4. Plaćanje obrtničke komore – oko 32 eura kvartalno (nakon 2 godine poslovanja, ako obrt otvarate prvi puta)
  5. Naknada turističkoj zajednici – za određene NKD djelatnosti

Poslovanje s inozemstvom - što trebate znati?

Za rad s inozemnim klijentima potrebno je:

  1. Zatražiti PDV broj (VAT number) od porezne uprave
  2. Izdavati račune bez PDV-a (paušalisti nisu u sustavu PDV-a)
  3. Podnositi PDV i ZP obrasce – do 20. u mjesecu za prethodni mjesec

Posebno je važno voditi računa o kupnji digitalnih alata iz inozemstva:

"Vi kao paušalisti niste u sustavu PDV-a i onda sav taj porez koji koristite izvana morate platiti u Hrvatskoj. Znači ne možete ga odbiti kao netko tko je u sustavu PDV-a."

Poslovni vs. privatni račun

Iako je zakonski moguće koristiti privatni račun za poslovanje, Ružica snažno zagovara odvajanje poslovnog i privatnog:

"Ja osobno nisam za to da tekući račun bude poslovni račun jer koristim ga za plaćanje svojih kućnih računa. Imam neke transakcije koje nisu vezane za posao."

Korištenje odvojenog poslovnog računa osigurava transparentnost u slučaju porezne kontrole i štiti vašu privatnost.

Obavezni elementi računa

Svaki račun koji izdate mora sadržavati:

  1. Podatke o izdavatelju (naziv obrta, ime i prezime vlasnika, adresa, OIB)
  2. Podatke o kupcu (naziv, adresa, OIB)
  3. Broj računa, oznaku i mjesto izdavanja
  4. Opis usluga, količinu i iznos
  5. Napomenu o PDV-u (članak 90. za paušaliste)
  6. Tri datuma: datum izrade računa, datum ispostavljene usluge i datum dospijeća

Zaključak

Iako je paušalni obrt najjednostavniji oblik poslovanja za virtualne asistente, važno je od početka biti upoznat sa svim zakonskim obvezama. Kao što Ružica naglašava:

"Kad krećete u vode poduzetništva, nažalost u Hrvatskoj ne postoji jedno mjesto gdje možete biti upozoreni što su vaše obaveze, tako da to saznajete uglavnom putem."

Za sigurno poslovanje, vrijedi investirati u savjetovanje s knjigovođom i pravnikom, kako biste osigurali da je vaše poslovanje usklađeno sa svim zakonskim propisima i neometano možete uživati u svom poslu.

Želite čuti cijeli razgovor i saznati više detalja? Poslušajte cijelu epizodu na našem YouTube kanalu i pretplatite se za buduće epizode

Sviđa vam se što ste pročitali? Podijelite sadržaj na društvenim mrežama.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Back to Top